home Header Image
home Header Image
Untitled Document

Tips Afrika

 

Afrika algemeen

Verscheping van en naar Afrika: zie bij Nederland - tips.

Telefoon: je kan in elk land heel gemakkelijk voor 1 of 2 euro een sim kaart kopen voor je (simlock vrije!) mobiele telefoon en ook airtime kopen kan in (bijna) elk gehucht bij een van de vele kiosken en winkeltjes (kraskaartjes). In de landen die wij aan deden hadden we bijna overal bereik, alleen als we onderweg waren soms even een uurtje niet.

Internet: heel veel lodges en campings in Zuid-Afrika, Namibie en Botswana hebben wifi, maar vaak niet gratis en soms zelfs behoorlijk prijzig. In alle toeristische plaatsen vind je (vaak vrij prijzige) internetcafe's. Ook in Zambia, Tanzania, Rwanda, Malawi en Mozambique hebben redelijk veel lodges wifi/ internettoegang, maar hier vaak gratis! Ook in deze landen zijn redelijk veel internetcafe's te vinden en vaak heel goedkoop.

Geld/ ATM's en credit card: Bij de grens van alle landen die wij aandeden moet je de visa in dollars betalen. Ook de entreeprijs van veel Nationale Parken (bijv. alle parken in Tanzania) moet je vaak in dollars betalen. Zorg dus dat je steeds voldoende US dollars bij je hebt (wij hebben een flinke voorraad meegenomen uit Nederland). Prijzen van lodges en toertjes worden vaak ook in dollars opgegeven, maar daarvoor kan je altijd wel in de plaatselijke munteenheid betalen. In alle landen die wij aan deden waren ATM's te vinden. Niet in alle dorpen, maar zeker wel in alle grotere plaatsen en steden. In redelijk veel lodges konden we betalen met credit card, maar lang niet overal. De meest geaccepteerde credit card is die van VISA. Mastercard is goede tweede en American Express of Diners zie je bijna nergens. Er wordt op veel plaatsen 3 tot 5% extra berekend als je met een credit card betaalt. En let op: geld opnemen met je (VISA) credit card kost 4% van het opgenomen bedrag!

Wegen: Als je de hoofdwegen aanhoudt in zuidelijk en oostelijk Afrika kom je behoorlijk veel asfalt tegen (soms wel met grote gaten, zoals bijvoorbeeld in Zambia). In Namibie zijn sommige doorgaande wegen weliswaar gravel, maar dat zijn erg goede wegen dus geen enkel probleem (je kunt daar 80 tot 100 km/h op rijden). In Tanzania worden onverharde (hoofd/doorgaande) wegen in hoog tempo geasfalteerd, maar kom je soms ook opeens nog erg slechte stukken gravelweg tegen. In Rwanda zijn heel veel hoofdwegen onlangs geasfalteerd (met mooi glad asfalt). In Zuid-Mozambique vind je ook vrij veel redelijk goede asfalt- en gravelwegen langs en naar de kust en van de kust naar Malawi (via Chimoio en Tete) is een prachtige spiksplinternieuwe asfaltweg.

Diesel/ benzine: Informeer steeds vooraf naar de brandstofsituatie in de landen waar je heen gaat. Wij wisten dat in Zimbabwe vaak weinig tot geen diesel te krijgen is, maar vlak voordat wij Malawi in gingen hoorden we dat daar ook nauwelijks diesel te krijgen is (alleen op de zwarte markt tegen woekerprijzen). In geen enkel land hebben wij ervaren dat er weinig tankstations op onze route waren, behalve in Tanzania als je richting Rwanda gaat.

Autoverzekering: het is mogelijk om een Comesa verzekering af te sluiten voor een (groot) aantal landen in Afrika. Op het moment dat je echter de eerste keer een autoverzekering aan de grens van een land koopt, ben je verplicht om met die verzekeringsfirma de Comesa te regelen. En begrijpelijk liggen de prijzen nogal ver uit elkaar. Dus informeer bij de grens meteen naar die Comesa prijzen, ook al kun je die verzekering niet direct afsluiten bij de grens. De autoverzekering voor (bijvoorbeeld) Zambia kost 116.000 Kwacha voor een maand en die breid je uit met een verzekering voor een aantal andere landen. Je moet dus altijd een 'basisverzekering' hebben voordat je de auto in de andere landen kunt verzekeren.

Leesvoer onderweg: Net als in Zuid-Amerika kun je ook in Afrika regelmatig boeken ruilen bij hostels en lodges met een 'bookexchange'. Heel vaak staan er Nederlandse boeken bij die je 1 op 1 kunt ruilen met jouw eigen boeken. Wij hebben er veel gebruik van gemaakt en zijn zo nooit zonder Nederlandstalige leesboeken komen te zitten.

Kaarten: Wij gebruiken de (Duitse) Reise Know How kaarten, die over het algemeen behoorlijk goed zijn, alleen niet altijd geheel actueel. Zo wordt in Tanzania hard gewerkt aan het asfalteren van gravelwegen, dus soms staat dat nog niet goed op de kaart. Ook gebruiken wij de digitale kaarten van Tracks for Africa (T4A) op de GPS. T4A biedt een schat van informatie. Niet alleen (bijna) alle wegen en tracks, maar ook vele lodges en toeristische bezienswaardigheden staan er op. Zie ook: http://tracks4africa.co.za/requirements.asp/ Voor € 75 kun je de kaarten van alle landen in Afrika hier downloaden.

Waypoints: De gebruikers van gps systemen kennen het gemak van punten die andere reizigers hebben opgeslagen in hun gps. Tijdens onze reis hebben wij allerlei handige punten, zoals geldautomaten, banken, tankstations, supermarkten, wildkampeerplekken en andere overnachtingsplekken, opgeslagen in onze GPS. Ook hebben wij dit soort punten (waypoint) van andere reizigers overgenomen in onze GPS. Dit bleek tijdens het reizen heel handig te zijn! Als je deze waypoints graag wilt hebben van een bepaald land of continent, stuur dan een mailtje naar ons. Wij sturen dan een bestand met die informatie naar je toe (gratis natuurlijk).


 

Land: Zuid-Afrika

Data: van 16 augustus tot en met 3 september 2011 en van 19 december 2011 tot en met 18 januari 2012

Grensperikelen: Als we op het vliegveld van Kaapstad aankomen vanuit Amsterdam, vraagt de douanebeambte naar ons retourticket. We tonen ons ticket naar Buenos Aires en leggen uit dat we eerst 5 maanden door Afrika gaan reizen en nu 2 weken in Zuid-Afrika zijn en dan eind december weer terugkomen in Zuid-Afrika. Volgens de douanebeambte is dat een probleem, omdat dit gezien wordt als een verblijf van 5 maanden in Zuid-Afrika en dan moeten we een visum voor 6 maanden aanvragen. We leggen nogmaals uit dat we over twee weken Zuid-Afrika uit gaan en pas weer eind december Zuid-Afrika opnieuw ingaan en in de tussentijd helemaal doorreizen naar 7 andere Afrikaanse landen, maar de douanebeambte blijft erbij dat dit gezien moet worden als 1 verblijf in Zuid-Afrika en dat we dus langer blijven dan de toegestane 3 maanden die een toerist op de gratis entreepermit (dat je krijgt bij binnenkomst in Zuid-Afrika) mag blijven. Wij dachten dat we simpelweg in december een nieuwe permit konden krijgen aan de grens. Maar dat gaat volgens haar niet lukken en dan komen we dus misschien het land niet meer in. Beetje vreemd, maar we horen van iemand dat dit te maken te heeft met mensen die eigenlijk illegaal jaren in Zuid-Afrika verblijven en steeds weer even over de grens van Namibie, Botswana of Mozambique heen en weer wippen om zo een nieuw tijdelijk visum voor Zuid-Afrika te krijgen. Hier wil men van af en daarom is onlangs de wet aangepast. Volgens de douanedame zouden we na 3 maanden terug moeten naar Nederland om daar een nieuw visum aan te vragen of moeten we nu een verlenging aanvragen bij de Home Office. Dat laatste dus maar gedaan voor de zekerheid, wat ons veel tijd en geld heeft gekost (zie het verslag Kaapstad). We verlaten Zuid-Afrika 2 weken later zonder de benodigde stempel in ons paspoort, maar ons is verzekerd dat als we bij de grens de papieren van onze aanvraag tonen dat voldoende is om het land binnen te komen. Als we een kleine 5 maanden later vanuit Mozambique de grens oversteken besluiten we de visumaanvraagpapieren voor 6 maanden niet te laten zien om te kijken of we toch zo binnenkomen. En wie schetst onze verbazing (of eigenlijk toch ook weer niet): we krijgen gewoon opnieuw een entreepermit en mogen gewoon het land in, geen enkel probleem. Die visumaanvraag voor 6 maanden verblijf blijkt toch niet nodig!

Hoogtepunten: ontspannen sfeer in Kaapstad met leuke eettentjes en prachtige stranden; walvissen spotten vanaf de kust in Kleinmond en Hermanus; prachtige wandelingen in het Cape Point NP: naar de nieuwe vuurtoren op Cape Point en - nog mooier - naar Kaap de Goede Hoop; prachtige (maar redelijk pittige) wandeling naar de waterval in het Tsitsikamma NP; zeekayakken met zeehonden en pinguins (en in het seizoen ook met walvissen) bij Hermanus.

Zinloze cijfers: 2.619 km afgelegd waarvan 362 offroad kilometers, diesel kost tussen ZAR 9,90 en 10,64 (€ 0,99 en 1,06), op 10 verschillende campings gestaan en in 2 lodges geslapen.

Tips:

Kaapstad: Amber Tree Lodge, Kloofnekstraat 10, fijne sfeer, redelijk geprijsd, uitzicht de Tafelberg vanaf balkon (met hangmat).

Blouberg Beach, ten noorden van Kaapstad: gezellige sfeer, (korte) boulevard met enkele terrassen en winkeltjes, leuk om (kite)surfers te kijken. Leuk (met de voeten in het water) drinken en erg lekker eten bij het mooie restaurant Moyo.

Camping Palmiet, Kleinmond; prachtig aan zee gelegen camping.

Camping Tietiesbaai, Cape Combine NR ten zuiden van Paternoster. Mooie rotskust, met kampeerplekken aan zee.

Camping Rooiduin, 32 kilometer ten zuiden van Twee Rivieren (vlak bij Kgalagadi NP): serene rust tussen prachtige rode duinen.

River Cottage net buiten Kruger NP in Malelane: mooie kampeerplekken (helaas zijn de douche en toilet niet bepaald aanbevelenswaardig) aan de Crocodile river, waar je vaak neushoorns, olifanten en buffels ziet. Met mooie zitjes aan de rivier en een prachtig zwembad.

Camping Elsie's Kraal in Bontebok NP: het park zelf is niet spectaculair (je ziet er alleen diverse soorten bokken), maar de camping, zeker de plekken aan het meertje (een beperkt aantal en zonder stroom) zijn erg mooi en ruim en je kan heerlijk zwemmen in het meer.

In de nationale parken in Zuid-Afrika hebben ze eigenlijk altijd nog wel een kampeerplekje voor je als je ter plekke gaat vragen (ook al zeggen ze dat het vol zit als je vooraf belt).

Als je van plan bent om veel nationale parken te bezoeken, kan het voordelig zijn de zogenaamde 'Wild Card' aan te schaffen waarmee je gratis alle SAN-parks in kunt. In 2011 kostte deze kaart (1 jaar geldig) voor 2 personen 560 Rand.

 


Land: Namibië

Data: van 3 september tot en met 27 september 2011

Grensperikelen: We steken de grens van Zuid-Afrika naar Namibië over bij Rietfontein, net ten zuiden van het Kgalakgadi Transfrontier Park. Eigenlijk wilden we in dit park bij Mata Mata de grens oversteken, maar toen we daar aankwamen bleek dat we onze paspoorten en de carnet de passage voor de auto in Twee Rivieren (zuidelijke ingang van het park) hadden moeten afstempelen. De grensoversteek bij Rietfontein gaat snel en soepel. In drie kwartier zijn we de grens over. Papierwerk Namibië in: Entree permit (stempels in paspoort, gratis), Carnet afstempelen (ze wisten niet hoe dat moest, Har moest het ze vertellen), camera's en computers aangeven (gratis). De roadtax moesten we in het eerstvolgende stadje Aroab gaan betalen (kosten: 220 Rand).

Hoogtepunten: Sossusvlei, de Hoanib River en de Hoarusib River, Etosha.

Zinloze cijfers: 5.968 km afgelegd waarvan (schatting) 2.500 km onverhard, diesel kost tussen N$ 9,65 en N$ 9,92 (€ 0,97 en € 0,99), op 18 verschillende campings gestaan.

Tips:

Sossusvlei: Het is echt het vroege opstaan waard om rond zonsopkomst in Sossusvlei te zijn, vanwege de magische sfeer die er dan hangt met prachtig ochtendlicht dat de duinen diep rood kleurt en de rust (nog bijna geen mensen, terwijl wat later de toertjes en andere toeristen in grote getale verschijnen). Bezoek ook Dead Vlei: bizar landschap (zoutpan met dode bomen, omgeven door hoge rode duinen).

Camping bij White Lady Lodge, Brandberg. Zeer ruim opgezet op rivieroever met voldoende schaduw van grote bomen.

Camping Tsondab Vallei bij Solitaire. Tip van diverse reizigers (zelf niet geweest). Prachtig weids uitzicht. Bij de poort wel even bellen, er is een oprit van 18 km door het zand.

Walvisbay/ Swakopmund: Quadrijden in de duinen tussen Walvis Bay en Swakopmund; kayakken vanaf Pelican Point (bij Walvis Bay) tussen de zeehonden en dolfijnen.

Hoanib River bij Sesfontein: Rijden door de rivierbeddingen van de Hoanib River en de Hoarusib River van Sesfontein naar Purros. Prachtig landschap, grote kans op een ontmoeting met woestijnolifanten, giraffen en gemsbokken. Check vooraf wel de omstandigheden, of de tracks goed begaanbaar zijn (in droge seizoen over het algemeen geen probleem). Kamperen kan bij mooi gelegen (op plateau boven de rivierbedding), community run campsite Elephant Song, op zo’n 55 km (1,5 uur rijden) van Sesfontein.

Waterberg Plateau: Wandelen in het Waterberg Plateau Park, in de private concession van de Waterberg Wilderness lodge. Als je Anderson trail, Porcupine trail, Fountain trail en de Dassie trail aan elkaar plakt, dan heb je een prachtige, niet al te zware wandeling van zo’n 3 a 3,5 uur. De beide campings hier zijn ook erg mooi. Beide met plungepool (piepklein zwembad).

 


Land: Botswana

Data: van 27 september tot en met 14 oktober 2011

Grensperikelen: We steken de grens van Namibië naar Botswana over bij Ngoma Bridge in de Caprivistrook/bij het Chobe NP en Kasane (Botswana). De grensoversteek gaat snel en soepel. Binnen een uur zijn we de grens over. Er staan dames bij de grens die vertellen dat je geen groente en fruit mag invoeren in Botswana. Als je echter in hun souvenirstalletje iets koopt, dan vergeten ze al snel wat er allemaal niet mag. Papierwerk Botswana in: Entry permit (stempel in paspoort, gratis), Carnet de passage af laten stempelen. Roadtax, we weten 't niet helemaal zeker meer maar dachten dat dit 20 USD heeft gekost.

Hoogtepunten: Chobe River Front (o.a. boottocht), Moremi NP, Nxai Pan NP.

Zinloze cijfers: 3076 km afgelegd waarvan (schatting) 1.200 km onverhard, diesel kost tussen Pula 7,87 en 7,92 (€ 0,80 ), op 11 verschillende campings gestaan.

Tips:

Senyati Safari Camp net buiten Kasane (heeft een mooie waterhole, waar de hele nacht olifanten, buffels en soms andere beesten komen drinken).

Overnachten op campingplek vlak bij Baines Baobabs in Nxai Pan NP (5 prachtig gelegen kampeerplekken, die zo'n kilometer van elkaar af liggen waardoor je het gevoel krijgt alleen op de wereld te zijn).

Overnachten op camping Lekhubu Island (ook wel Kubu Island genoemd) vonden we wat tegenvallen (de camping hier is behoorlijk groot, vol en de plekken redelijk dicht op elkaar).

 


Land: Zambia

Data: van 14 oktober tot en met 27 oktober 2011

Grensperikelen: We steken de grens van Botswana naar Zambia over bij Kazungula. Eerst paspoorten en carnet laten afstempelen in Botswana, dan met een pontje de rivier over naar Zambia (totaal: 200 Pula, niet in US dollars betalen, da's veel duurder). De grensoversteek kost ons 2 uur. Je moet allemaal verschillende kantoortjes in en uit voor de verschillende stempels en papieren, maar welke zaken je moet regelen staat netjes aangegeven en waar je waarvoor moet zijn is redelijk overzichtelijk. Diverse mensen bieden aan je langs alle kantoortjes te leiden (tegen betaling uiteraard), maar wij hebben het zonder hen gedaan (je moet ze wel bot van je af houden, want ze blijven gewoon meelopen). Papierwerk Zambia in: Visum (50 USD pp.), Council Levy (auto, 20.000 Kwatcha - kan niet in dollar! Dus ter plekke geld wisselen bij een louche geldwisselaar.), Carbon Tax (voor de auto, de hoogte van de belasting is afhankelijk van de motorinhoud, 200.000 K - kan niet in dollar!), Road Tax (personenauto, 20 USD), Third Party Insurance (auto, koop je in een van de kantoortjes meteen na grensovergang > rondshoppen en onderhandelen voor goede prijs: 116.000 K - kan ook in dollar - voor een maand). Je moet verschillende dingen in Zambiaanse Kwacha betalen. Uiteraard zijn er diverse mannetjes die geld willen wisselen. Van te voren wisselen of je vooraf op de hoogte stellen van de koers is wel zo prettig.

Hoogtepunten: kanotocht op de Zambezi River, nightdrive South Luangwa NP, wandelen in de Mutinondo Wilderness, 4WD routes bij Kiambi Lodge en South Luangwa NP.

Zinloze cijfers: 2354 km afgelegd waarvan (schatting) 1.000 km onverhard, diesel kost overal Kwacha 7.566 (€ 1, 20), op 10 verschillende campings gestaan.

Tips:

Zambia is duur, minstens zo duur als Botswana! Voor een kampeerplek betaal je vaak 10 USD pp, de (kano en gamedrive) tourtjes zijn ook erg prijzig en boodschappen doen in de supermarkt is niet veel goedkoper dan in NL.

Aan het eind van het droge seizoen stroomt er weinig water door de Victoria Falls en zie je weinig water naar beneden komen aan de Zambiaanse kant. Je ziet dan meer water naar beneden komen aan de Zimbabwaanse kant. Wel kan je aan de Zambiaanse kant wandelen over de Eastern Cataract naar de Devils Pools (voor toegang naar de Devils Pools betaal je 35 USD pp extra bovenop de Parkfee), waar je kan zwemmen op de rand van de waterval.

Wij hebben een kanotocht op Zambezi River geboekt via de Kiambi Safari Lodge (goede gids, eten was prima maar erg fantasieloos en basic).

Ga om te wandelen in de Mutinondo Wilderness naar Mayense Camp (25 km rechtdoor over zandtrack vanaf de Great East Road en dan kom je er vanzelf), waar ze prima kaartjes hebben en tips geven.

 


Land: Tanzania

Data: van 27 oktober tot en met 14 november en van 24 november tot en met 4 december 2011

Grensperikelen: We steken de grens van Zambia naar Tanzania over bij Tunduma. De grensoversteek kost ons bijna 3 uur. Ook hier moet je weer allemaal verschillende kantoortjes in en uit voor de verschillende stempels en papieren en hier is het minder gestroomlijnd en overzichtelijk dan bijvoorbeeld Zambia in. Diverse mensen bieden aan je langs alle kantoortjes te leiden (tegen betaling uiteraard), maar wij hebben het nu ook weer zonder hen gedaan (ze waren wel heel vasthoudend en bleven ons vertellen waar we heen moesten, dus eigenlijk best handig maar we hebben ze niets betaald). Papierwerk Tanzania in: Visum (50 USD pp.), Road Tax (personenauto, 20 USD), Council Levy (auto, 5.000 T Shilling), Third Party Insurance (auto, koop je in een van de kantoortjes meteen na de grensovergang > rondshoppen en onderhandelen voor goede prijs: 20 USD voor twee maanden). Je moet verschillende dingen in Tanzaniaanse Shilling betalen. Uiteraard zijn er diverse mannetjes die geld willen wisselen, maar er is ook een wisselkantoor waar de (helemaal niet zo slechte) koers staat aangegeven. Zorg dat je een kopie van je paspoort bij je hebt als je met de eigen auto + carnet de passages Tanzania in wilt rijden. (Je kunt ook een kopietje laten maken, net over de grens in Tanzania - je loopt er zo heen - voor 1.000 Zambiaanse Kwacha.)  Na een uitstapje naar Rwanda en DRC steken we de grens van Tanzania nogmaals over bij Rusumo Falls. We moeten helaas opnieuw visa kopen (a 50 USD pp.). Tanzania, Kenia, Rwanda en Oeganda hebben weliswaar een regeling dat je op een single entry visum uit en weer in de landen kan reizen zonder een double entry visum of een nieuw visum te hoeven kopen, maar dat geldt niet als je tussendoor naar een land buiten Oost-Afrika (zoals in ons geval DRC) reist. Ook moeten we opnieuw Council Levy (auto, 5.000 T Shilling) betalen. De Road Tax en Council Levy zijn een (slechts 1!) maand geldig. Blijf je langer, dan heb je kans dat je bij een controle (door politie of douane) bij moet betalen.

Hoogtepunten: de kust ten noorden van Dar Es Salaam, Tarangire NP en Serengeti NP.

Zinloze cijfers: 6.434 km afgelegd waarvan (schatting) 2.000 km onverhard, diesel kost tussen Shilling 1.840 en 2.130 (€ 0, 77 - € 0,89), op 18 verschillende campings, 2 parkeerplaatsen bij hotels gestaan en in 1 lodge overnacht.

Tips:

Wij vonden Bagamoyo en Pangani, twee plaatsjes aan de kust ten noorden van Dar Es Salaam erg leuk en mooi.

Boek in Pangani een snorkeltripje via Peponi Holiday Resort, waar je ook bijna op het strand kan kamperen (en bij de buren heerlijke pizza kan eten en WIFI kan gebruiken). 

Het Tarangire NP, vanwege het prachtige landschap en de grote aantallen dieren langs de rivier. 

Moshi: het internetcafe naast de Coffee Lounge (Hillstreet, vlak bij de centrale markt) heeft goedkoop en supersnel internet, geen wifi maar je kan de netwerkkabel in je laptop steken. 

Arusha: ga NIET naar Rob's Magic (garage voor ondermeer vering en electronica), hij is in ieder geval geen specialist op het gebied van dieselmotoren en de bijbehorende electronica. Daarnaast had hij onverklaarbare posten op de handgeschreven factuur gezet.

Highland Motors, garage in Mbeya (Zuid Tanzania) is niet al te duur, servicegericht en goed.

 


Land: Rwanda (met uitstapje naar DRC)

Data: van 14 tot en met 24 november 2011

Grensperikelen: We steken de grens van Tanzania naar Rwanda over bij Rusumo Falls. Een week daarvoor hebben we via internet de visa aangevraagd (moet uiterlijk 3 werkdagen van te voren) en toegekend gekregen. De visaformulieren die we toegemaild kregen, hebben we uitgeprint en kunnen we hier overhandigen. De grensoversteek kost ons maar een uur. Het is een rustige grensovergang een aan de Rwanda kant hoeven we maar twee kantoortjes af te werken. Papierwerk Rwanda in: Visum (30 USD pp.), Third Party Insurance: 12.000 Rwandese francen (= 14 euro) voor 14 dagen (we hebben niet serieus onderhandeld, dus die prijs kan omlaag). Rwanda - DRC: Onze gids helpt ons de grens over de DRC (Goma) in met behulp van een visumformulier dat we een paar weken voor de tour al via internet hebben moeten invullen en waarmee hij de visa vooraf heeft aangevraagd. Als we terug Rwanda in gaan hoeven we niet nogmaals een visum te kopen (ook al hebben we slechts een single entry visum, aangezien we geen double entry konden krijgen).

Hoogtepunten: Berggorilla's in het Vulcanoes NP (erg duur, maar magnifiek), Nyiragongo vulkaan in DRC (verschrikkelijk zware trekking, maar de beloning is groot). Indrukwekkend: genocide museum in Kigali.

Zinloze cijfers: 1335 km afgelegd waarvan 60 km onverhard, we hebben er niet getankt, want we hadden genoeg bij ons vanuit Tanzania. Diesel kost overal Amafaranga (franc) 1.000 tot 1010 (€ 1, 23 tot € 1,25), op de parkeerplaatsen van 5 verschillende guesthouses, lodges en hotels gestaan. We hebben 1 nacht op de rand van de krater van vulkaan Nyiragongo geslapen. Er zijn bijna geen campings in Rwanda.

Tips:

Bij het Kinigi Guesthouse in Kinigi (bij het Vulcanoes NP) kan je kamperen (de auto kan je alleen op de parkeerplaats kwijt).

Het tourtje DRC in en de Nyiragongo vulkaan op (of andere tourtjes in de DRC) kan je boeken via tourguide Innocent Twagirumukiza, Green Hills Eco-tours, tel: +250 788 21 9495, e-mail: rwandacongotours@gmail.com, skype:greenhills-ecotours

Als je eens echt lekker luxe wilt doen (en het geld er voor hebt): Nyungwe Forest Lodge, net buiten (aan westkant van) het Nyungwe NP. Niet goedkoop, maar wel erg mooi.

 


Land: Malawi

Data: van 4 tot en met 11 december 2011

Grensperikelen: We steken de grens naar Malawi over bij Tukuye. De grensoversteek kost ons een klein uurtje en gaat soepel en gemakkelijk. We hoeven geen visa te kopen, slechts een (gratis) entreestempel in onze paspoorten te laten zetten. En in tegenstelling tot wat de Lonely Planet aangeeft hoeven we geen roadtax te betalen. We laten de Carnet de Passage afstempelen voor de auto en dat is het. Wel moeten we eigenlijk weer een third party insurance kopen, maar er is maar een verzekeringskantoortje bij de grens en die komt na onderhandeling (2x weglopen) uiteindelijk met een prijs van 30 US dollar voor 3 maanden. Dat vinden we wel erg duur voor dat weekje dat we door Malawi reizen, dus besluiten we het erop te wagen en zonder verzekering te reizen.

Hoogtepunten: de offroadtrack naar Livingstonia (en de Mushroom farm camping) en Cape Maclear.

Zinloze cijfers: 1.365 km afgelegd waarvan 250 km onverhard, diesel kost tussen 230 en 390 Kwacha (€ 1,06 - 1,80), op 5 verschillende campings gestaan.

Tips:

De Mushroom Farm op de weg naar Livingstonia heeft (naast plekken voor tentjes en hutjes en huisjes) drie plekken voor een campertje/ auto met daktent met een waanzinnig uitzicht over het meer. Erg leuk aangelegd op de steile, beboste berghelling! Met een gezellige bar, mooie gezamenlijke zitplekken en een bijzonder toilet. De weg ernaartoe is wel serieus 4x4 werk!

Nkhata Bay: Njaya Lodge is een leuke, gezellige, mooi aangelegde lodge, met een grasveldje voor een campertje/ auto met daktent en met hutjes/kamers aan een klein zandstrand.

Cape Maclear: Stoffig, uitgestrekt, rustig vissersplaatsje aan een mooi, lang zandstrand aan het meer van Malawi. Er zijn mooie lodges, die zo ongeveer op het strand zitten. Wandel over het strand naar de vissershutjes, waar op het strand en in het water de lokale bevolking zichzelf wast, de was en de afwas doet, de vis sorteert enz. Of kano langs het strand naar de rotspunt 'Otterpoint' en snorkel daar tussen honderden kleurrijke visjes. Het is wel verstandig om na het zwemmen of snorkelen in Lake Malawi een kuur te halen tegen Bilharzia (in Cape Macleair of bijv. in Zuid-Afrika, het hoeft niet meteen maar kan ook nog enkele weken later)!

 


Land: Mozambique

Data: van 11 tot en met 19 december 2011

Grensperikelen: We steken de grens over bij Zobue. De grensoversteek kost ons ruim een uur en gaat soepel. Het controleren van onze vingerafdrukken en het maken van een pasfoto met een webcam voor een apart full color visumpapiertje dat in onze paspoorten word geplakt kost nog de meeste tijd en maakt deze grensoversteek tot de modernste/ meest geavanceerde die we hebben meegemaakt. De visa zijn nogal duur, veel duurder dan we gelezen hadden, nl. 68 US dollar per stuk. Third Party insurrance voor de auto is ook in Mozambique verplicht en wij betalen na wat onderhandelen 20 US dollar (maar de verzekeringsman wil alleen deze 'te lage' prijs accepteren als we betalen in Mozambikaanse munt, dus we betalen de 20 dollar aan een geldwisselaar en die betaalt het equivalent van dit bedrag in Meticais aan de verzekeringsman).

Hoogtepunt: Tofo Beach

Zinloze cijfers: 2.000 km afgelegd waarvan (schatting) 100 km onverhard, diesel kost tussen 30 en 32 Meticais (€ 0,92 ), op 5 verschillende campings gestaan.

Tips:

Snorkelen met Walvishaaien in Tofo (oftewel Ocean Safari) was echt te gek! In tegenstelling tot wat je veel leest in de reisgidsen en op internet kan je ze daar het hele jaar door zien, zo is ons verteld. En op 8 van de 10 toertjes zien ze deze bijzondere dieren. En op zo'n toertje mag je wel 3 of 4 keer het water in om ze bekijken. Dit mag je echt niet missen!

Bamboozi Lodge in Tofo: heeft een leuk restaurant met rondom een terras, prachtig gelegen bovenop de duin, met uitzicht over de zee en het eindeloze zandstrand. Je auto (of tentje) kan je neerzetten onder de palmbomen (achter de duin, dus geen zeezicht), tussen de houten hutjes die je er ook kan huren (en waarvan enkele op de duin staan, dus met uitzicht). Bij de lodge zit ook een duikschool die de toertjes organiseert.