home Header Image
home Header Image

Voorbereidingen

We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de reis. De verscheping in de container is bijna geregeld, de vliegtickets liggen op onze afroep te wachten, de verhuur van ons huis is geregeld, we zijn inmiddels gestopt met werken en we hebben alle levenslooppapieren ingevuld. Dus nu gaat het om allerlei praktische zaken: toch nog wat specifieke zaken aan de auto regelen/maken, visa regelen, verzekeringen regelen, ach, elke reiziger kan je vertellen wat er allemaal komt kijken voordat je met een gerust hart weg kunt. En hoe meer tijd je vooraf hebt, hoe meer je wilt/kunt regelen. Voorbereidingen tot nu toe:

  • cursus Spaans (Molinos de Viento – Amsterdam) - Handig als we ons een beetje verstaanbaar kunnen maken in Zuid-Amerika, natuurlijk. Nog best een lastige taal, dat wel…
  • terreinrijden in Fürstenau (Duitsland) - Een dagje rijden op een voormalig militair oefenterrein, waar we het rijden door verschillende soorten terrein hebben geoefend; hoe rijd je het beste een zandduin op, door het water, een steile, modderige helling op, over een smal bospaadje, enz.
  • cursus bergen en lieren (via de Landcruiserclub) - Wat moeten we doen als we tijdens onze reis met onze Landcruiser vast komen te zitten in de modder? Bijvoorbeeld op een van de onverharde wegen in het Andes gebergte. Na een flinke regenbui kan zo'n weg wel eens flink modderig worden. Daarom gingen we een dagje 'Bergen en lieren' met de Landcruiser club. Wij waren in de weer met sleeplinten, lieren en grondankers.
  • weekenden sleutelen, want we hebben toch nog allerlei eisen aan onze auto waar nog niet in voorzien is. Dus de kastjes worden zo aangepast dat de pannen, borden en voorraden goed vast staan, de stopcontacten die we gebruiken als we 'walstroom' hebben zijn verplaatst, er zijn andere stoelen in de auto geplaatst, we hebben een middenconsole gemaakt voor boeken, kaarten en andere zaken die je steeds binnen handbereik wilt hebben, we hebben een werklamp (handig bij het buiten koken) achterop de auto geplaatst, en op het dashboard hebben we zogenaamde landmeters geplaatst die aangeven hoe schuin de auto staat, er is een brandstofmeter geplaatst voor de tweede tank zodat we weten hoe vol de achterste tank nog is, de koplampen worden nu tegen steenslag beschermd door een plexiglas ruitje, de trekhaakbalk is verwijderd en vervangen door een andere stalen balk, inclusief opklapbare trede en natuurlijk is er uitgebreid preventief onderhoud uitgevoerd zodat we zonder problemen de komende tienduizenden kilometers kunnen rijden.
  • drie weken proefrijden in (en naar) Marokko. Hier hebben we uitgebreid kunnen testen hoe de auto zich houdt op rotspistes (twee flink zware pistes gereden), wat er gebeurt in het zand tijdens een track van de Parijs – Dakar rally en hoe het bevalt om in de auto te slapen, koken en avonden door te brengen.

DE REIS (2011-2012)